Tento článok som sa rozhodol napísať, aby som trochu poodhalil pôvod skillu borcov, AWP-károv. Dúfam tiež, že bude prínosom pre všetkých, ktorí sa chcú zdokonaliť v „práci“ s AWP. Pre starých skillerov to asi nebude nič nové, ale - nikdy nevieš! Takže ideme na to!
Určite sa vám už stalo, že ste v nejakom deme/videu videli, alebo na serveri stretli skillera AWP-kára a snažili ste sa od neho odkukať „ako sa to robí“. Ale nech ste to skúšali akokoľvek dlho, všetkými možnými aj nemožnými spôsobmi, nedarilo sa vám ho napodobniť. Alebo ste sa v zručnosti s AWP dostali na určitú úroveň a chceli by ste ísť ešte vyššie, ale nejde to a vy stále stagnujete? Tento článok sa vám pokúsi odpovedať prečo a ako na to. Vývojári CS-ka resp. HL-enginu sa stále snažia čo najviac priblížiť súboje v tejto hre realite, čo má pre nás hráčov jeden dosť podstatný nepriaznivý dôsledok - nepresnosť zbraní pri streľbe a obzvlášť pri streľbe z AWP. Takže teraz sa pozrieme na to, ako si trošku pomôcť.
Spawn Jump
Predstavte si teraz nasledujúcu situáciu: Máte AWP, túlate sa po mape (samozrejme na publicu! a hľadáte, koho by ste „sejmuli“. Zrazu proti vám vybehne protivník s automatom a spustí na vás „fullaut“. Prvé čo urobím ja (a urobí to asi väčšina hráčov), ak to do mňa šije je, že vyskočím (to je asi jediný pohyb, ktorý vám engine hry okrem otáčania sa vo chvíli keď to schytávate dovolí urobiť a okrem toho to rozhodí mierenie protivníka a dá vám trochu viac času na akciu) a vo vzduchu mierim a zoomujem AWP-ko na protivníka aby som ho po dopade odstrelil. Vo vzduchu strieľať s AWP nemá zmysel, netrafíte absolútne nič ani pri perfektnom zamierení so zoomom. Kľudne si to skúste - pustite si nejakú mapu, kde sa dá kúpiť AWP, znížte si gravitáciu cez sv_gravity 1 napr. na 1, vyskočte a strieľajte, či sa trafíte aspoň do nejakého okna. Ale späť k nášmu stretu AWP vs. „fullaut“ automat. Ak by ste hneď po dopade s AWP vystrelili na protivníka takmer na 100% ho netrafíte. Prečo? Preto lebo mrcha engine hry napodobní skutočný život a po dopade na zem „rozhodí“ presnosť zamerania zbrane. Východiskom je chvíľku počkať a až potom vystreliť. Lenže na to už nebude čas - to už budete mŕtvy. Lepším spôsobom je využiť chybu/vlastnosť enginu hry a „okabátiť“ ho: Všetko čo som vyššie písal o výskoku a dopade s AWP a rozhodení mierenia neplatí keď skočíte alebo dopadnete smerom dozadu. V praxi sa to teda robí tak, že vyskočíte a v momente keď ste vo vzduchu stlačíte klávesu pre pohyb dozadu (stačí len krátko stlačiť a pustiť, nemusíte ju stále držať). Týmto sa rozhodenie mierenia po dopade neprejaví a vy môžete ihneď strieľať a fragovať. Tento skok sa volá tzv. „Spawn Jump“. Samozrejme dá sa/treba ho použiť aj v prípade, že niekde vyskočíte s AWP-kom spoza nejakej krabice (alebo z nej zoskočíte) a hneď chcete páliť po protivníkovi.
Fast-Zoom a No-Zoom
Ďalšou „nepríjemnou“ vlastnosťou AWP-ka je, že bez zoomu nestrieľa presne, t.j. nie do stredu obrazovky (presne ako v real živote :). Jednoduchý test: Zazoomujte na nejaké miesto na stene, odzoomujete a bez pohnutia myši strieľajte bez zoomu. Strely bude rozhadzovať kade-tade, len nie tam kde by malo. Toto sa rieši dvoma spôsobmi: tzv. Fast-Zoomom alebo No-Zoomom (podľa toho čo práve potrebujete). Ako už hovorí samotný názov Fast-Zoom, jedná sa vlastne o rýchle (ale fakt bleskové) zazoomovanie a okamžité vystrelenie z AWP. Niekedy to zazoomovanie ani nevidno, také je rýchle. Toto zabezpečí že AWP-ko strelí do stredu obrazovky. Samozrejme chce to cvik (veľa cviku) keď takto chcete fragovať. Dôležité je, nacvičiť si mierenie AWP-kom bez zoomu. Niektorý „borci“ si dokonca kreslia na obrazovku monitora v strede fixkou bodku (čo je vlastne cheat, presne ako ten, ktorý mieridlo urobí softvérovo). No a pretože človek je tvor lenivý a väčšinou sa mu nechce trénovať a cvičiť, sniperi používajú na Fast-Zoom script, ktorý to rýchle zazoomovanie a vystrelenie urobí za nich. A keďže som na vás dobrý, stačí, keď si ho skopírujete do svojho konfigu, tu je jeden príklad:
alias +fastzoom "+attack2; +attack"
alias -fastzoom "-attack2; -attack; wait; slot2"
bind "X" "+fastzoom"
A samozrejme, že ho nemusím vysvetľovať, že? Veď všetci ste sa naučili bindovať a robiť aliasy! Ešte doplním, že: „wait;slot2“ zabezpečí prepnutie na pištoľ okamžite po výstrele (keby ste chceli napr. nožík tak tam dáte „slot3“ atď.) a miesto toho „X“ si tam môžete dať klávesu ktorá sa hodí vám. Druhým spôsobom ako „skillovať“ s AWP je použiť tzv. No-Zoom. Taktiež sa na to využíva chybu/vlastnosť enginu hry. Robí sa to takto: Prvú strelu vystrelíte klasicky, teda zazoomujete a potom vystrelíte. Po výstrele však nepúšťajte attack ani neprehadzujte na inú zbraň, len ho stále držte a strieľajte no-zoom (AWP už nezoomuje). Toto zabezpečí, že AWP bude „strieľať“ stále do stredu obrazovky (teda tam kde mierite). Ešte vysvetlím to „strieľať“ v úvodzovkách: Ono to vlastne bude graficky strely rozhadzovať ako pri klasickom strieľaní bez zoomovania, ale damage, teda hity to bude robiť presne v strede obrazovky kam mierite. Tento spôsob sa veľmi dobre hodí, keď sa na vás valí horda protivníkov.
Ďalšie maličkosti
Pre lepšie mierenie s AWP použite príkaz gl_spriteblend "0". Tento príkaz s parametrom „0“, má 2 využitia. Jednak zhrubší mierenie na sniper zbraniach (čo sa prejaví trochu rozmazaným sniper zameriavacím krížom, ale zase nemusíte mieriť až tak presne a trafíte!) a vypína filtrovanie krvi, čo pridá fps a dá efekt veľkej naozaj veľkej krvi. A nakoniec ešte jeden postup. Pre lepšie trafenie protivníka niektorí hráči používajú ešte drobné trhnutie/posunutie sniperky presne v momente výstrelu (tuším, že tento postup má aj nejaký názov, ale už si nespomínam). Toto vraj zabezpečí, lepšiu úspešnosť trafenia aj keď nemáte presne namierené. Toto však nemám overené, takže to nechám na vás. Vyskúšajte či to funguje a uvidíte. Tak to by bolo asi všetko. Zo mňa (hneď z niekoľkých praktických dôvodov) nikdy nebude vinikajúci AWP-kár ale vám ostatným to dúfam pomôže. Takže trénujte a fragujte!
Ako spravne inštalovať skiny na zbrane
>Určite každého z nás láka hneď po tom čo nájdete nejakú stránku so skinmi si ich stiahnuť a nainštalovať. Predsa len, čo je nové, to láka. Preto som sa rozhodol vytvoriť návod na inštalovanie skinov.
Z vlastnej skúsenosti viem, že nováčikovi sa to nemusí vždy dobre podariť a kvôli tomu potom nefunguje hra. To je dosť nepríjemné a potom už ani nemáte chuť inštalovať skiny a navyše máte voči tomu ako keby odpor. Ale poďme na návod.
V každom prípade potrebujete k inštalácii skinov WinRaR.
Potom si na nete potrebujete nájsť nejaký skin. Tie sú aj na stránke www.bside.sk v sekcii Downloads. Nájdite si potrebný skin a stiahnite si ho. Keď ho máte stiahnutý, kliknete naň pravým tlačidlom myše a nájdete Extrahovať súbor alebo Extrahovať tu.
Keď dokončíme extrahovanie skopírujete súbory, ktoré sa nachádzajú v zložke. To je napr. : v_xxx.mdl, p_xxx.mdl. (xxx je názov zbrane) a vložíme och do:
Non-Steam: C:Program FilesSierraCounter Strike 1.6cstrikemodels (možno to máte nainštalované inde, ale cstrike/models je určite tam).
Napríklad stiahneš si skin na m4a1. Extrahuješ ho a potom skopíruješ : v_m4a1.mdl, p_m4a1.mdl. w_m4a1.mdl do vyššie popísaného priečinku. Pri vkladaní sa vás počítač spýta, či chcete súbor v_xxx.mdl nahradiť súborom v_xxx.mdl. Dáte áno. Niektoré skiny majú aj vlastné zvuky, takže takým istým spôsobom skopírujete aj zvuky, ale do priečinka C:Program FilesSierraCounter Strike 1.6cstrikesounds. Znovu sa vás systém opýta či chcete súbory nahradiť. Dáte áno.
To je všetko. Zapnite hru a užívajte si svoje nové skiny. Sú však aj také skiny, ktoré možno nebudú fungovať. Preto, si svoje staré skiny pred inštaláciou nových niekde skopírujte. Ak ich nemáte alebo ste zabudli, tak sa obráťte na niekoho kto staré skiny má. On vám ich pošle a vy ich zase takým istým spôsobom nainštalujete.
Dá sa v cs prežiť pád s veľkej výšky bez ujmi na HP ? ÁNO !
Málo normálnych hráčov CSka sa stretlo s tým, že by spadli z veľkej výšky na zem a neubralo im to z HP. Lenže dá sa to! Je to chyba v HL engine, ktorá spôsobí, že môžete prežiť aj dopad z 1 km (v hre samozrejme asi z veľmi veľkej výšky). Táto chyba (bug) sa nazýva EDGEBUG. Ak chcete spraviť edgebug, musíte dopadnúť na hranu hocijakého predmetu, ale POZOR! presne na hranu. To je na edgebugu najťažšie, presne trafiť hranu a preto sa nedá naučiť, aby ste dávali edgebug pravidelne. Pozrite si video ako sa má robiť edgebug a môžete skúšať
Ako zistíš, že si to prehnal s Counter-Strike?
1. Opustiš byt iba cez vetraciu šachtu.
2. Nevstúpiš do bytu skôr, než tam hodíš flashbang.
3. Pri každom kliknutí ktoré počuješ sa schováš, pretože by to mohol byť sniper.
4. Každý, kto sa zdrží na verejných záchodoch viac ako minutu je označeny ako camper.
5. Ked sa zobudíš, snažíš sa kupit zbrane.
6. Zomrieš asi 20krát za den.
7. V práci alebo v škole hovoríš len o zbraniach.
8. Ked ideš ráno z domu, vyrazíš so slovami "go go go".
9. Vždy, ked sa stretneš so šéfom, povieš "Enemy Spotted".
10. Ked zpanikariš, bežíš s nožom v ruke.
11. Ked odhodíš špačok z cigarety, automaticky zakričíš "fire in the hole!".
12. Ked čakáš na autobus, stojíš za, pod alebo nad zastávkou.
13. Ideš do práce s helmou a nepriestrelnou vestou.
14. U červeného kríža pokladaš bombu.
15. Po každom napisanom odstavci vymeníš bombičku v pere.
16. Ked ideš za roh, zakričíš "Storm the Front!".
17. Skočíš z 5 metrovej výšky, pretože by trvalo dlho prejsť a myslíš, že ostatok dna prežiješ i s 40% zdravím.
18. Ked uvidíš nákupní vozík, hladáš klávesnicu a písmeno "B", ako by si sa chcel dostat do BUY MENU.
19. Ked chceš vyvetrať, rozstrelíš okno a divíš sa, že črepiny zostávajú i po dlhšiej dobe ležat na zemi.
20. Ked ti ráno začne zvonit budík, zufalo hladáš Defusion Pack
ak sa ti zda ze mas rovnake problemy prosim kontaktuj svojho lekara.
Ešte skôr ako začnete hrať daný level je dôležité vybrať si správnu postavu, ktorá bude splývať s prostredím. Takže ak chcem byť teroristom v púšti vyberám si zásadne postavu podľa toho, ako najviac mi pomôže k "neviditeľnosti" v danom leveli je to Krew , o niečo horšia ale aj tak dobrá voľba je Arctit warfare, ale o tom, potom ... :)
Pozor ! Kempovanie je výhoda aj nevýhoda, zase to netreba preháňať.
Najväčšia chyba je kempovať s "pumpovacou" brokovnicou pretože po každom výstrele sa nabíja a ak na prvý raz súpera nezabijete tak sa nestihnete ani pomodliť.
Hýbte sa pokiaľ nestrielate, stáť na mieste je v tomto prípade tá najväčšia chyba.
Pokiaľ ste zbadali nepriatela ktorý o vás nevie, kludne si čupnite ( pozor aj na bočné strany ), vaše mierenie sa tým zlepši ( Hlavne u 9mm poloautomatikách ) a môžete začať skúšať nepriatelovu odolnosť.
Taktiež odveci je vybrať si vhodné misto na kempovanie, nájsť také, kde si myslíte že sa nepriateľ nemrkne.
Blbosť je kúpiť si sniperku, pokiaľ nemáte dobrú Secondary weapon, v tom prípade doporučujem desert eagle.
Vyberajte zbraň podla vlastnej skúsenosti. ( Začiatočníci netrhavé SMG - MP5 Navy )
Nováčikovia :
RADY AKO SI ZLEPŠIŤ VÝSLEDKY :
1. výber splývajúcej postavy
2. pri ne-prestrelke skrčiť - vyhnete sa headshotu
3. ak idete 1vs1 , vy ste za rohom a on ide k vám za predpokladom že vie kde ste je najlepšie spoza toho rohu vyskočiť ( menšia šanca headshotu )
4. Držte sa s týmom, nechoďte prvý ani posledný
5. Ak máte pod 1500 dolárov vykašlite sa na lacné SMG a kúpte si Desert Eagle , ak sú prachy doporučujem MP5 , vyššie triedy - Kalašnikov a M4A1 Carbine.
adjust_crosshair - zmeníte farbu aimovacieho krížika allowupload - zapne upload lokálnych textúr (napr. logo) a modelov na server (pokial to server umožnuje) ambient_fade 100 - nadstavuje dlžku do ktorej pocujete špecifické zvuky (napr. v italy zvuk rádia) ambient_level 0.300 - nadstavujete hlasitost zvukov špecifických pre jednotlivé mapy cl_hidefrags 1 - týmto príkazom nevidíte fragy - kills/deaths iných hrácov - iba svoje cl_observercrosshair 1 - zapne krížik v sledovacom/spectator móde (0 = off) cl_showfps 1 - týmto príkazom zapnete zobrazovanie framov za sekundu na vašom monitore cl_weather 1 - zapne pocasie, napr. dážd v aztecu (0 = off) clear - zmaže všetko z konzoly cmdlist - vypíše zoznam všetkých príkazov do konzoly. Ak napíšete "cmdlist a", vypíše len tie príkazy, ktoré zacínajú písmenom "a" connect 'ip' - pripojíte sa na server s danou ip adresou cvarlist - vypíše do konzoly všetky premenné, ktorý je užívatel schopný menit disconnect - odpojíte sa z hry.br />drawradar - zapnete si radar exec x.cfg - vykoná všetky príkazy, ktoré obsahuje súbor x.cfg (skripty, zmena bindov, príkazy do konzoly...) exit - ekvivalent k príkazu quit fakelag 0 - simuluje lag. Vyššie císlo = dlhší lag fakeloss 0 - simuluje strácanie paketov. Vyššie císlo = viac stratených paketov fastspristes 0 - pri hodených flashbangoch si zapínate realitu zobrazovaných smoke puffs - rozsah je od 0 do 2 pricom 0 = najviac realistické (pri hodnote 1 nebude smoke šedý, ale biely) gamma 3 - nadstavíte výšku gammy (pri nadstavení gamma 99 a vyššie Vám zacnú pri strelbe modely ostatných hrácov blikat na cerveno, co sa môže v tmavých priestoroch hodit) getcertificate - obdržíte certifikáciu od WON gl_alphamine 0 - funguje už iba obcasne a pomocou tohoto príkazu si vypínate textúry (1tkou zapínate) - pozor od CS 1.0 nefunguje hideconsole - skryje konzolu hideradar - radar si vypnete hisound 1 - zapnete zvuk vyššej kvality - 1=22kHz, 0=11kHz hud_centerid 1/0 - zapnete/vypnete zobrazenie mena hráca (ak mierite na hráca bude sa Vám vypisovat jeho meno a kolko hp má) hud_fastswitch 1/0 - zapnete/vypnete "rýchle prehadzovanie". Ak je 0, musíte výber zbrane potvrdit strelbou, ak je 1 iba stlacíte klávesu, na ktorej máte nabindovaný slot 1/2/3 a zbran sa Vám okamžite hodí do ruky hud_saytext_time 5 - nadstavíte ako dlho Vám na obrazovke zostanú say a say_team správy (0=žiadne správy na obrazovke) kill - zabijete sa a budete musiet cakat, pokial neskoncí kolo
lefthand 0/1 - vypnete/zapnete držanie zbranie v lavej ruke m_filter 1/0 - zapnete/vypnete filtrovanie myši (smoothing) m_pitch 0.022 - nadstavíte "mouse pitch" (rýchlost pohybu myši smerom hore a dolu). Zápornými císlami nadstavíte inverzný mouselook m_yaw 0.022 - nadstavíte rýchlost pohybu myši smerom do strán max_shells 300 - koordinujete maximálne množstvo zobrazovaných nábojníc name xxx - zmeníte si meno na xxx. Ak chcete mat v mene medzeru, napr. chcete mat meno Najlepší Hrác :), napíšte name "Najlepsi Hrac" (v úvodzovkách). Meno si môžete zmenit iba ak žijete! net_graph 1/2/3 - zapnete zobrazovanie fps, prijatých, odoslaných a stratených údajov na vašom monitore nosound 1/0 - zapínate/vypínate zvuky ping - zistíte oneskorenie (ping) ostatných hrácov na server playdemo x - pustíte demo zo súboru "x.dem" v normálnej rýchlosti playvol 9 - nadstavíte hlasitost pri prehrávaní dema quit - príkazom do konzoly úplne opustíte csko r_decals 250 - nadstavíte maximálny pocet decal (=stopy po gulkách, krv...) r_drawviewmodel 1/0 - zapnete/vypnete si zobrazenie zbrane na monitore (slúži na zvýšenie fps, ale neodporúčam, ztráca sa dobrý pocit zo skillu :)) r_dynamic 1/0 - zapnete/vypnete "dynamické osvetlovanie" r_mmx 1/0 - vypnete/zapnete MMX kalkulácie (podporované MMX procesormi) reconnect - obcas sa stáva že ste nespokojný so svojím skóre ci nemáte zapnutý radar (i napriek tomu že napíšete draw radar a nic sa nedeje). V takom prípade sa reconnectnete uvedeným príkazom - stále budete na serveri a Vaše miesto niekto neobsadí. record x - zacnete nehrávat demo do Vašeho cstrike adresára retry - 4krát sa pokúsi napojit na server, na ktorý už pokusy o pripojenie zlyhali say_team xxx - príkazom chatujete so svojimi team kolegami - napíšete say_team: medzera a chat urcený pre teammates say xxxx - príkazom chatujete - napíšete say: medzera a svoj text scr_centertime 2 - nadstavíte ako dlho ostanú správy zo servera (napr. autentifikácia Paladinom, rcon say...) na Vašej obrazovke scr_conspeed - nadstavíte, ako rýchlo sa konzola "vyroluje" snapshot - zoberie a uloží snapshot vo formáte .tga do Half-Life adresára screenshot - zoberie a uloží screenshot do Half-Life adresára sensitivity 5.0 - nastavujete si citlivost myšky v hre serverinfo - zobrazí informácie o serveri (ak nejaké info admin zadal) setinfo ah 1 - automatický help - pri hre sa Vám zobrazujú help informácie na obrazovke (0 = off) setinfo dm 1 - zapnete tým zobrazovanie brífingov každej spustenej mapy (0 = off) showbriefing - zobrazí sa Vám brífing mapy showinfo 1/0 - zapnete/vypnete zobrazovanie všetkých paketov showpause 1/0 - zapnete/vypnete pauzu displeja showram 1/0 - zapnete/vypnete zobrazovanie volnej ramky startdemos - zacne v poradí prehrávat demá stop - zastavíte nahrávanie dema stopdemo - zastavíte prehrávanie dema stopsound - zastavíte prehrávanie zvukov timedemo x - prehraje x.dem súbor s maximálnymi možnými fps a hlási priemerné fps timeleft - zistíte kolko casu ostáva do konca mapy timerefresh - slúži na zistenie fps Vašeho pocítaca (Vaša postava sa otocí o 360 stupnov a CSko vám zráta, kolko fps vidíte za týchto 360 stupnov). violence_ablood 1/0 - zapnete/vypnete zobrazovanie krvi volume 0.6 - nastavíte si hlasitost reproduktorov/slúchadiel - rang od 0 do 1 votemap xx - hlasujete za zmenu mapy na italy, kde xx je císlo mapy (zistené príkazom listmaps)